Бесплатни, канадски програм за 3D-моделовање и анимације. Програм је једноставан и омогућује стварање прилично сложених модела веома једноставним средствима. Томе значајно доприноси коришћење технике Drag & Drop (превуци и пусти) и алатки на које смо већ навикли у графичким уређивачима: четкица,...
Величина: 23.1 Мб
Језик сучеља: Енглески
Платформе: Windows XP/Vista/Seven
Према чланку Руслана Богданова: 3DCanvas
Осим технологије drug and drop, користе се и:
- алатка «Magic Wand», која служи за деформацију објеката помоћу специјалне четке - база готових текстура и геометријских фигура - могућност стандардног полигоналног моделовања
- алатке за равнање површина (interactive surface sub¬division)
- традиционална анимација по кључним кадровима, као и скелетна анимација ликова
- увоз тродимензионалних објеката из формата .dxf;
- извоз сцена у датотеке .pov и .rib.
Овако изгледа главни прозор програма:
Прво ћете испред себе видети поље у коме ћете стварати, подељено на ћелије.
Програм вам одмах нуди да кликнете на коцку у левој бочној колони (заокружено црвено) и појавиће вам се геометријске фигуре у реду испод.
У левом доњем углу су назначене три координате. Ако кликнете и држите леви миш на њима, моћи ћете да премештате равни у жељеном смеру.
Изнад, у линији са алаткама, налазе се алатке: камера, светло и полуга. Додајући и премештајући те предмете, можете задати угао осветљења будућег модела, угао прегледа, као и положај радне површине у простору.
Цело сучеље, ако се не рачуна радна област, подељено је на три дела. У горњем делу је трака са дугмадима, која су одговорна за опште подешавање слике и управљање пројектом (варијанте приказа и рада са координатном мрежом, варијанте приказа сенки итд.). Мало експериментишите са разним варијантама и изаберите ону, која вама највише одговара.
Успут, у 3D Canvas се може било која слика подесити да буде позадина. Да би то урадили, активирајте дугме «Show Background Image».
После тога, на екрану ће се појавити белешка (иначе, систем бележака може да нервира, али у прво време веома помаже да се освоји програм) из које испада, да треба да идете на картицу «File» и преко опције «Properties...» изаберете слику за позадину.
Пошто сте изабрали слику, кликните на «Ok». Исто можете поступити и са пољем са ћелијама.
Пре него што приступите раду, саветујем вам да на картици «View» чекирате све опције. То треба урадити да би биле видљиве све траке, које су вам потребне за рад.
Сада, да погледамо леву страну. Ту се налазе сви панели, који су одгворни за обраду и стварање објеката.
Први панел (Customize Panels) – то је главни информациони панел. Стандардно, он даје приказ само историје дејстава, али у њега се може укључити и било која опција или алатка, које често користите, да би били лакше доступни.
Други је тзв. «Панел материјала» (Material Panel). Помоћу њега бирате боју или текстуру за попуњавање вашег објекта.
Трећи је «Панел компонената» (Component Panel). Ту су сви елементи за стварање објеката. Геометријске фигуре, неки готови објекти, као и алатке за рад са текстом.
Четврти је «Панел операциja» (Shape Operation Panel). У њему су све алатке за обраду створених објеката. Испод је историја примене датих алатки, тако да увек можете предмету вратити изглед, који је он имао на самом почетку.
Са друге стране је десни панел алатки. Оне се примењују за графичку обраду објеката и личе функционално на већину сличних и распрострањених графичких пакета.
Испод је још један мали панел, који је стандардно скивен, али ће се појавити после вашег чекирања свих опција на картици «View». То је панел анимације, о коме ће бити речи нешто касније.
Стварање анимираног тродимензионалног текста
Идите на панел компонената и изаберите у траци «Shape Building Tools» објекат «3D Text». Ухватите га левим мишем и превуците у радну област. После тога, на екрану ће се појавити нови прозор:
Прво у доњем левом углу упишите жељени текст и форматирајте га по сопственој жељи.
После уписивања текста (на сл. 3D), означавањем тог текста у пољу, приказаће се, са десне стране, координатни систем за померање тих слова.
Скроз доле можете одредити величину, врсту слова, подебљати их,...
Текст још увек није тродимензионалан. ДА би га претворили у тродимензионалан, повуците линију (левим мишем) у неком од четири поља са малим ћелијама и текст ће добити тродимензионалност. Уместо праве линије, можете повући и криву линију и видећете какав облик ћете онда добити. Пошто сте подесили форму текста по својој жељи, затворите дијалог-прозор и потврдите чување објекта:
Да би текст добио боју, изаберите у десном панелу алатку „попуњавање бојом - кантица са бојом“ (Fill Tool), a у левом панелу пређите на панел „Material Panel“. Даље, изаберите на том панелу "Texture Library" текстуру за попуњавање бојом. Ако не желите текст да попуните текстуром, већ обичном бојом, онда у траци "Texture Library" треба да изаберете прву текстуру (белу), а затим у падајућој листи изнад, изаберете одговарајућу боју. После тога, пошто су параметри попуњавања бојом подешени, прелазите на радну област и једном кликнете инструментом «попуњавање бојом – кантица са бојом» по тексту. Готово!
Оно што је још остало, то је да анимирате ваш текст. За то треба на дну да обратите пажњу на траку са алаткама «Анимација» (на картици View сте још на почетку чекирали опцију приказивања тог панела "Show Animation Toolbar").
Да би покренули процес стварања анимације, кликните на дугме «Animate the Scene» (прво дугме на траци). Сада ће 3D Canvas бележити сва премештања вашег текста. У десном доњем углу постоји скала времена. Помоћу ње ћете анимирати текст. Предлажем да направите скакућући текст. Да би то урадили:
1. Померите клизач времена на 5,0 (клизач је у доњем десном углу). После тога, када фиксирате клизач на датој вредности, ухватите текст десним мишем и подигните га изнад равни на неку висину.
2. Сада преместите клизач на вредност 8,0, а текст текст вратите у почетни положај.
3. Даље, преместите клизач на 9,0, а текст мало подигните.
4. На крају, поставите клизач на значење 10,0 и поново вратите текст у почетни положај.
Резултатом се можете поносити кликнувши на дугме «Play Animation»:) Сада га можете сачувати или у виду видео датотеке (.avi), или у формату .pov или .rib.
Стварање планете и њеног сателита
Идите у панел компонената („Component panel“) и превуците на радну област две лопте из траке «Primitives».
Подигните оба круга изнад површине (захватите их десним мишем). А сада им додајте боју. Поновите исту процедуру као у претходном примеру. Можете им додати и сенку (обележите планету, а затим изаберите алатку Show shadows у горњој траци са алаткама. Ваше планете су готове!
Сада треба ваша небеска тела да покренете. Активирајте дугме «Animate the Scene». Да би боље видели пут кретања ваших објеката, измените угао посматрања (најбољи је поглед одозго).
Сада преместите клизач времена и преместите сателит. Да би завршили циклус кружног кретања, довољне су свега 4 тачке – премештајте сателит тако да га поставите у темена квадрата, који је уписан у кружницу, којим ће се он кретати (на скали времена обележите 2,5; 5,0; 7,5 и 10,0):
Овако треба да изгледа готова анимација. Сада кликните на дугме «Play Animation». Ако сте задовољни, можете сачувати небеска тела. Али, пре тога, желим да вам скренем пажњу на алатку «Ghost Animation». Она може да створи ефекат задршке контура објеката пошто је тај објекат напустио одређену тачку.
Кад је све готово, можете да кликнете на дугме «Play Animation Full Screen» и да видите у каквом ће се облику ваш пројекат сачувати.
Сада све можете да сачувате. Размотримо и како да запишете анимацију у avi-датотеку. Кликните на дугме «Record Animation To Video» (у траци алатки, близу дугмета за покретање анимације). Појавиће се следећи прозор:
У њему можете да изаберете величину кадра (из готових шаблона или да га поставите самостално) и број кадрова у секунди. Када завршите тај избор, у следећем прозору, изаберите место за чување датотеке и њено име и кликните на „Save“.
После тога, предложиће вам да направите видео запис, користећи неки од постојећих кодека, који врше компресију (можете сачувати и некомпресован видео).
Ово је основни рад са програмом 3DCrafter. Ако имате добро знање енглеског, посетите сајт програма (http://www.amabilis.com/tutorials.htm#Documentation). На тој адреси ћете наћи примере неколико сложенијих дејстава у 3DCrafter. Желим вам успех у освајању тајни тродимензионалне графике.
У чланку 3D моделовање – Blender, наћи ћете везу на видео упутство, из кога ћете научити како да лако и једноставно направите 3D-омот (3D-кутију).
2 коментара :
Ooo evo detaljnog opisa :) Shalu na stranu - svaka chast na ovom chlanku (obavljenom poslu).
Hvala, eto malo sam se potrudila:)
Постави коментар